måndag 8 december 2008

Att få sy klänningar...

... är jag inte så van vid!! Lilla E har aldrig tidigare riktigt gillat klänningar. Visst har hon haft lite tunikor som varit okej, men när hon väljer själv har det alltid varit tröja och byxa. Men så en dag för någon vecka sen fick hon syn på den här klänningen i byrålådan och då var den plötsligt favoriten i flera dagar. Jag såg min chans att sy något annat än tröjor och sydde först en mysig velourklänning.


Velouren är röd och rosarandig och kommer från http://www.mjukatyger.se/ Den är väldigt fin och verkar vara av hög kvalitet. MEN - den luddar något förskräckligt. Jag fick torka ur hela tvättmaskinen när jag förtvättat tyget och det gick åt säkert en halv klädroller för att få bort luddet på själva tyget. Hoppas det inte fortsätter i den stilen för då får man tvätta separat!!

Kjolen slängde jag ihop utan mönster på någon timme. Det är mudd i midjan med ett smalt resårband i. Jag litar inte på muddens förmåga att hålla uppe kjolen på min dotters obefintliga midja...

5 kommentarer:

Anna-Snoddas sa...

Jättefint! :)

Vindling sa...

Har också det tyget ligger på tur till en klänning åt min minsta. Och jag håller med, det luddade något förskräkligt när jag tvättade det.

Strömming sa...

Superfint! Jag hade också tvättmaskinen full med ludd efter tvätten... men jag lyckades skaka bort det från tyget - tips om man inte vill rolla så mycket!

OttoPippi sa...

Jättesnyggt!!!!! Men jobbigt med en massa ludd förstås...

Gillar även dina kläder i inlägget nedan massor! :-)

florin design sa...

Wow, vilka snygga kantningar du får till även i de snäva svängarna på axelbanden!