lördag 26 april 2008

Byxor i mängd

Ett antal byxor har det blivit sedan jag började sy igen för ungefär ett halvår sedan. Och då menar jag byxor av mer jeanstyp. Jag har visserligen sytt en del mjukisbyxor också men jag får se om jag bloggar om dem endera dagen. Jag är mer stolt över dessa byxor dock. Jag har tyvärr inte fotat alla så det blir bara ett enda exempel. Får se om jag kommer mig för att fota fler inom kort.
Om man tittar bakåt så ser man verkligen utvecklingen. På de första byxorna hade jag framför allt problem med linningen och gylfen. Efter ett par tre byxor kom jag på lite knep och nu är jag faktiskt riktigt nöjd med detta också. På något par byxor är till och med gylfen perfekt!! (Och jag har ganska höga krav...)



Det här är ett par shorts till lillasyster i stl 92. Mönstret är från Ottobre. Jag har haft svårt att hitta ett bra mönster i den storleken men det här sitter bra på min lilltjej. Jag har klippt av mönstret ungefär 10 cm för att få shorts. De här är jag riktigt nöjd med och vill inte ändra på något!! :-)

Tyget kommer från en stuv som är inköpt på Ohlssons. Tyget är väldigt mjukt trots att det är denim och riktigt mörkt blått som jag gillar. Stickningarna är i orange tråd.




Här ser man byxorna bakifrån. Linningen är lite speciell eftersom besparingen och linningen är klippt i ett. Man viker ner linningen och syr fast den med en stickning. Jag sätter resår i hela linningen eller som här bara bak i alla mina byxor för att få bra passform.

Inga kommentarer: