tisdag 29 april 2008

Snurrig klänning


Jag älskar rött, och cerise med för den delen! Det är så härligt starka färger och man blir glad av dem. Det här tyget, Campantrikå från Hilco, är jättehärligt och passar lillasyster perfekt. Mönstret är från Ottobre 1/2008. Det gick lätt att klippa till även om det var lite pill med mönsterpassningen. Sen började problemen...

Egentligen skulle det vara ett sprund bak med en tryckknapp. Eftersom jag först sydde ihop utan sprund, och dessutom med förstärkt raksöm eftersom sömsmånerna skulle pressas isär, orkade jag inte sprätta (avskyr verkligen att sprätta). Så jag kom raskt på att jag behövde inget sprund, det skulle säkert gå bra ändå... Jojo, naturligtvis fick jag den inte över huvudet på henne. Och då orkade jag inte sprätta igen så jag klippte av kantbandet istället. Tyvärr blev halsen lite väl vid då istället. Jag ångrade bittert att jag inte hade sprättat istället för det är en jättefin klänning annars. Alltså, den går ju bra att använda, men den hade varit ännu finare om halsöppningen varit lite snävare.

En detalj som jag tycker är jättefin är de halvkorta ärmarna med mudden vänd åt andra hållet. Blir en fin effekt tycker jag. Den är ganska vid men det är bara bra för då kan hon snurra bra. Och lillasyster blev förstås glad!! Hon har stått framför spegeln och beundrat sig själv och ville gärna visa upp klänningen för kameran.



2 kommentarer:

OttoPippi sa...

Hej Krokus!!! Tusen tack för kommentaren på min blogg med sytips och allt!! Därför har jag nu även hittat hit till dig! Jättefina grejer du har gjort! Det skall bli spännande att följa fortsättningen på ditt skapande!! Lägger in dig som länk på min blogg! Hoppas det är okej? Vi ses i cyber!

Maria sa...

Tack snälla ottopippi! Min allra första kommentar, jag är så stolt!! Självklart får du lägga till länk.