tisdag 17 juni 2008

Solskyddsblus


Redan när jag sydde denna tänkte jag att jag skulle sy en till för det är så väldigt bra modell - tunn och luftig men ändå ganska täckande. Nu tog jag äntligen tag i detta men bestämde mig för att sätta i resår i hals och ärmslut istället för snedslå. Jag brukar inte sy resårkanaler eftersom jag tycker det är lätt att det drar sig och att tyget inte fördelar sig jämnt. Istället brukar jag sticka fast resåren i sömsmånen på några ställen och därefter vika över sömsmånen och sy kanalen. För det mesta syr jag inte mer i resåren eftersom den har en tendens att bli slapp då. Egentligen blir det väl som en kanal men resåren är fastsydd på några ställen och det finns ingen öppning som måste sys för hand...

Tyget är väldigt tunn bomullsvoile från Stoff och stil och mönstret är ursprungligen från Ottobre, dock lätt modifierat.

1 kommentar:

OttoPippi sa...

Vad fin!! Ser lika skön ut som den förra! Vilket supertips du har omresårkanaler! tack för det!!! jag har ännu inte prövat på att sy så mycket med resår... Verkar svårt... Men detta tillvägagångssätt verkade ju bra!!
Ha en fin kväll!!!