måndag 3 november 2008

Mitt största projekt hittills



För ungefär tio år sedan sydde jag en kappa/jacka till mig själv. Det tog en evig tid, men sen använde jag den i ganska många år tills den kändes totalt omodern. Det där har nog legat kvar i bakhuvudet för jag har alltid tittat på mönster till kappor och tänkt att just den ska jag sy. Sen är det ju ett jätteprojekt som man inte direkt avslutar i en handvändning.
Den här kappan är ur Ottobre nr 5/2008. Först sydde jag upp den i lakansväv för att prova passformen. Det krävdes faktiskt inte så många ändringar för att jag skulle bli nöjd. Jag fick förlänga livet i två steg och ärmarna också i två steg. Jag är ganska lång och det krävs nästan alltid för mig. Tyget är ullfilt från Stoff och stil i färgen aubergine (har jag för mig men den ser ganska mörklila ut) och fodret är satin. Tyget var ganska lätt att sy i men rynkades inte så bra som jag hade önskat. Under tiden jag sydde ändrade jag på ett par saker, bl.a. kragen, och jag är glad att jag gjorde de ändringarna.
Jag är riktigt nöjd med resultatet och det flöt på bra. Jag körde inte direkt fast någon gång men instruktionerna kunde ha varit aningen bättre... Jag tror jag kommer få mycket användning av den här kappan.
Nu tänker jag ta mig an ett par lite snabbare projekt...

8 kommentarer:

Vindling sa...

Den är riktigt snygg. :)

Strömming sa...

Hihi vad roligt med en till jacka! Precis den färgen ull hade jag tänkt sy i! Blev ju superfin!!! Ångrar lite att jag inte sydde den i ull.

jejja79 sa...

Kul att se hur jackan blev, har själv kollat på det mönstret i ottobre. Inspirationen bara flödar, tack ! =)

OttoPippi sa...

impad!!!!

florin design sa...

Oj, den var fiiin!!!!

Efwa - Medea sa...

Vad snygg den blev. Jag har funderat på den jackan också, faktiskt ända sedan den var med som barnmönster i somras. Men vi får se när och om det blir. Det är såå mycket jag vill sticka, sy, virka osv. Men din blev jättefin!!
/Efwa

Strumpetossa sa...

Vilken fin!!!!!

Retro Elephant sa...

Oj, vilket arbete du måst ha lagt ner. Jackan blev kanonfin så det var nog värt det!

//Lina