tisdag 13 maj 2008

En hoodie utan hood


Finns det någon bloggare som inte sytt en velourhoodie? Jag har svårt att tro det för jag tycker jag har läst om så många och beundrat mängder. Men själv har jag inte velat sy någon för jag gillar inte riktigt tanken på luvor till barn som klättrar omkring i klätterställningar och träd. Men så kom jag på att jag kan ju faktiskt sy utan en luva men ändå få den fina omlottskärningen och underbar härlig velour.

Den här är tänkt för långa ljusa sommarkvällar när det är lite kyligare för bara en vanlig tröja. Det är två tryckknappar på insidan och fyra på utsidan. Lite försent kom jag på att jag borde ha förstärkt under tryckknapparna på avigsidan där det inte redan är fållat. Viss risk finns nog att det blir hål om man inte är försiktig när man river upp knapparna.

Mönstret är mitt eget. Jag har utgått från ett mönster i Ottobre på en omlottröja i stl 86 men förlängt nedtill och i ärmarna till ungefär stl 98. Jag kunde ha breddat ärmarna lite också för de ser lite smala ut. Tyget är tjock härlig Hilcovelour och mudden är också från Hilco.

5 kommentarer:

LinSar sa...

Jätte fin!Hilco velouren är ju bara så skön!Mina töser älskar den.

OttoPippi sa...

Så fin! Och så skön den ser ut!! Jag har faktiskt inte sytt ngn velourhoocie ännu (får för mig att det är svårt..) Detta var ju en jättesmart lösning om man vill slippa själva hoodien!!! Clever!!

Maria sa...

ottopippi: Det var faktiskt inte alls svårt, det som tog längst tid var att konstruera själva mönstret...

Gulligan sa...

Jättefin!!Hilco velour är så härlig!!

OttoPippi sa...

Kan tänka mig att mönstret är klurigt att få till! Detta har du gjort jättebra!! Så får vi väl se om jag någon gång vågar mig på ett sånt här projekt...