torsdag 1 maj 2008

Sjukt nöjd med dessa byxor!!

Som jag berättade i ett tidigare inlägg har jag ju sytt ett antal byxor och shorts nu och det blir lite bättre för varje gång. Men det kommer nog inte att gå att slå dessa för jag är verkligen jättenöjd!! Tyget är mitt favorittyg, stuven från Ohlssons, som är mörkt blå och mjuk på ytan. Stickningar har jag sytt i orange tråd från Bibbis. Mönstret är från senaste Ottobre, nr 3/2008 är det väl?



Här ser man gylfen som blev perfekt! :-) På de första byxorna jag sydde tyckte jag det var svårt att få till dekorstickningen. Det är nämligen svårt att hålla avståndet till kanten när man inte kan mäta mot stygnplåten. I en bok läste jag tipset att tråckla först. Och det var verkligen ett kanontips - tar bara några minuter och ger ett perfekt resultat varje gång!!

Alla tränsar på hällorna blev väl inte perfekta men det var så väldigt många lager jeans att sy igenom just där. Tryckknappen är från Stoff och Stil 15 mm och den tycker jag är riktigt svårt att få till. Jag lyckades inte med den första och fick bända loss den under svordomar. Är det någon annan som kan förklara hur just de här tryckknapparna ska fästas?



Fickorna är inte skrynkliga utan det ska se ut så. Det är en kul detalj med veck i kanten som ger den effekten. En annan kul detalj är hällorna i kors. Jag kan inte ta åt mig äran för att komma på detta utan båda detaljerna fanns i mönstret redan...

Det är så roligt att bli riktigt nöjd med något man sytt. Jag är nog hyfsat nöjd med det mesta men oftast ser jag själv mest de där pyttesmå detaljerna som inte blev bra. Men inte på de här byxorna!! :-)

9 kommentarer:

underbarn sa...

Jag förstår att du är nöjd! De är ursnygga! Liksom det andra du har i din blogg! Ska bli kul att se mer av det som du syr! :-)

OttoPippi sa...

Jösses, så duktig du är!! Det är inget lätt litet projekt det här! Dom blev så fantastiskt fina! Grattis!!!!

Anonym sa...

Nu har jag tittat igenom din blogg, och du är så himla duktig Maria! Gissa om jag är stolt över dig! Har redan börjat skriva på en önskelista inför hösten... ;)

Kram Lisa

Vindling sa...

Dom var jättesnygga!

Vindling sa...

Nu har jag kikat lite mer här, du är jätteduktig! Har länkat till dig från min blogg, hoppas det är ok.

Maria sa...

Tack! Vad snälla ni är!! Tyvärr fick jag sprätta lite här idag för resåren var ändå lite för lång trots att jag tog kortare än enligt mönstret. Men det är ju lätt gjort!!

rino sa...

dom ser superproffsiga ut!

Therese sa...

WOW, jag förstår att du är nöjd med de här!! Det ser ut som riktiga "köpebyxor". Måste tagit en evighet att få till alla dekorstickningar, men gud så snyggt!!!

Retro Elephant sa...

Det här måste nog vara de snyggaste jeansen jag sett och vilket sy-proffs du är! NICE!!